دانلود کار تحقیقی حقوق در مورد تهاتر
- توضیحات
- دسته: رشته حقوق
- منتشر شده در 16 آذر 1392
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 4676
مقدمه:
اهميت فراوان نهاد حقوقي، تحت عنوان تهاتر در حقوق تجارت بينالملل و در روابط بانك ها با يكديگر و با مشتريان خود در سطح بينالملل و با توجه به اصل سرعت و گردش پول در حقوق تجارت و به طور كلي نقش عمده اين تاسيس حقوقي در تصفيه و تفريق حسابها و در مبادلات اقتصادي كشورها به صورت معاملات تهاتري متقابل، ما را بر آن داشت كه به بررسي اين نهاد حقوقي و فوايد و آثار ماهيت حقوقي آن و انواع شرايط آن (اعم از ماهوي و شكلي) بپردازيم.
گفتار اول:تعاریف
بند اول تهاتر :
تهاتر یکی از طرق سقوط تعهدات است.بوسیلهء تهاتر مدیون بدون آنکه وجهی بپردازد یا نقل و انتقالی در اموال خود بدهد بریالذمه میگردد.قانون مدنی ایران تعریفی از تهاتر نکرده است و شاید علت اساسی این سکوت بدیهی بودن مفهوم تهاتر در ذهن واضعین قانون بوده است:در حقوق فرانسه تهاتر به«ایفای تعهد نسبت بطرفین خود بخود بدون لزوم اقدام آنان: ''''تعریف شده است.بعضی از دانشمندان حقوق ایران تهاتر را باین نحو تعریف کردهاند:تهاتر عبارت است از موضوع شدن دو دین از یکدیگر تا اندازهای که با هم معادله نمایند.در این تعاریف اگر چه رعایت اختصار شده ولی توجه بمنظور غائی از تعریف یعنی ایجاد یک حد منطقی که جامع و مانع باشد نگردیده است.
با استفاده از مجموع عبارت قانونی و نظریات دانشمندان میتوان تعریف ذیل را برای تهاتر نمود.
بند دوم:تعریف حقوقی
تهاتر عبارت از یک پدیده حقوقی است که طبق قانون و یا رضای طرفین حاصل میشود و بموجب آن دو دین یکسان تا اندازهای که با هم معادله نمایند خود بخود ساقط میگردندبا توجه بتعریف فوق معلوم میگردد که تهاتر در موردی امکانپذیر است که هر یک از طرفین در عین حال هم بدیگری بدهکار و هم از او طلبکار باشد و بعلاوه دو دین بطور مطلق یعنی هم از نظر کیفیت و هم از لحاظ کمیت یکسان باشد.هر گاه دو دین از هر حیث با هم مساوی باشند هر دو ساقط و طرفین در مقابل یکدیگر بکلی بریالذمه میگردند.ولی هر گاه مقدار آنها متفاوت باشد فقط دین کوچکتر و کمتر ساقط میشود یعنی بدهکاری که مبلغ یا کمتری را مدیون است در مقابل دیگری کاملا بریالذمه میگردد ولی اشتغال ذمهء طرف وی نسبت بمازاد باقی میماند.تهاتر وسیلهای است که برای رهائی طرفین از نقل و انتقال بیهوده و دریافت و پرداخت بینتیجهء نقدی پیشبینی شده و بموجب آنهر یک از داین و مدیون دین خود را از آنچه نزد خویشتن و برذمهء خود دارد تحویل میگیرد.باتخاذ این تدبیر احتیاج به نقل و انتقال مادی دیون بکلی مرتفع میشود.این تجویز قانون که مبتنی بر اصول فطری و طبیعی است سرعت عمل را که رکن اصلی و لازم اموراقتصادی و مراودات بازرگانی امروزی است بنحو اتم و اکمل تأمین مینماید.هر گاه حصول تهاتر از نظر قانون مجاز نمیبود لازم میآمد که یکی از دائین که متقابلا بهم مدیونند دین خود را بپردازد و منتظر بماند دیگری هم بنوبهء خویش بدهکاری خود را پرداخت کند.این ترتیب نه تنها موجب عدم مساوات است بلکه ممکنست طرفی را که دین خو را پرداخته در مجرای خطر عدم پرداخت یا احیاتا اعسار طرف دیگر قرار دهد. ولی هنگامیکه تهاتر بین دیون طرفین خود بخود انجام گرفت و پرداخت صوری و نقل و انتقال ظاهری ضورت و لزومی نداشت هر دو به طلب خود رسیده مساوات حقیقی که باید هدف اصلی هر قانونگذاری باشد ایجاد میگردد.
مقدمه
گفتار اول:تعاریف
بند اول: تهاتر
بند دوم:تعریف حقوقی
گفتار دوم :اقسام تهاتر
بند اول : تهاتر قهری یا تهاتر قانونی
گفتار سوم :شرایط حصول تهاتر قهری
بند اول:داین و مدیون بودن شخص طرفین تهاتر
بند دوم:اتحاد جنسین
بند سوم:اتحاد محل تأدیه
بند چهارم: اتحاد زمان تأدیه
بند پنجم:دو دین باید موجود باشند
گفتار چهارم :تهاتر قضائی یا تهاتر اختیاری یا تهاتر رضائی
بند اول :تهاتر قضائی
بند دوم :حکم تهاتر اختیاری یا رضائی
نتيجهگيري
منابع
Format : Word | Pages : 24
برای خرید و یا راهنمایی می توانید با یکی از موارد زیر تماس بگیرید
ایمیل :
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
(پشتیبانی 24 ساعته)
تلفن تماس : 09104561172 (پشتیبانی 24 ساعته)
قیمت: 10000 تومان
دانلود فایل