کار تحقیقی حقوق در مورد اشتباه در قرارداد
- توضیحات
- دسته: رشته حقوق
- منتشر شده در 21 آذر 1392
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 4369
چکیده:
انسان موجودى اجتماعى است و روابط گوناگون افراد با يکديگر از عناصر سازنده هر اجتماعى است. لازمة بر طرف ساختن نيازهاى معيشتى افراد جامعه، برقرارى روابط قراردادى و کوشش در جهت استحکام اين روابط است؛ بنابراين ضرورت وجود نظم تجارى اجتماع و استوارى معاملات و قراردادهايى که افراد جامعه منعقد مىسازند، ايجاب مىکند که تا حد ممکن از مخدوش شدن و تزلزل عقود جلوگيرى شود. از طرف ديگر رعايت حقوق افراد سازنده اجتماع و همچنين توجه به اصول و ارکان تشکيلدهنده قراردادها و نيز حکم عقل و منطق حاکم بر بخش بخشي روابط تجارى، دو مصلحت را در تضاد و تعارض با يکديگر قرار مىدهد: مصلحت لزوم حفظ روابط قراردادى و مصلحت حفظ حقوق افراد و عناصر تشکيلدهنده عقود.سوالى که در تعارض اين دو منفعت به ذهن مىرسد، اين است کهکدام را بايد ترجيح داد و چرا وظيفه حقوقدان، آشتى دادن اين دو منفعت تا حد ممکن و انتخاب مصلحت ارجح در صورت عدم امکان اجراى هر دو است. از طرفى برقرارى اصولى که در جهت استوارى عقود عمل مىکنند (مانند اصللزوم و صحت) و از طرف ديگر ضمانت اجراهايى مانند بطلان، فسخ و عدم نفوذ- که مصالح افراد را در مواجهه با اين اصول تضمين مىکنند - حقوقدان را به تفکر و انديشه وا مىدارد که مجراى هر يک و دلايل عقلى بر انتخاب اين مجرا را بيابد و تعارض بين مصالح اجتماعى و فرد را تا حد ممکن با عقل و اصول حقوقى منطبق سازد.
يکى از عوامل بروز اين تعارض، اشتباه طرفين عقد است. گاه پيش مىآيد که طرفين عقد يا يکى از آنها در عقد دچار اشتباه شده، تصورى نادرست از موارد مختلف عقد در ذهن مىپرورانند. چنين اشتباهى مىتواند در ماهيت، سبب، غرض، طرف و بالاخره موضوع عقد رخ دهد. موضوع اين نوشته بررسى اشتباه و آثار آن در موضوع عقد است که براى پرداختن به آن، توجه به مشترکات فقه اماميه بافقه اهل سنت از يک طرف و ملاحظه سابقۀ تاريخي مطلب در حقوق فرانسه از طرف ديگر ضروري است، به همين جهت اين بحث را از منظر مقارنه و تطبيق مورد بررسي قرار دادهايم.
مقدمه :
بي شك يكي از مهمترين مسائلي كه در تاريخ بشريت مهم بوده هست راستگويي و لزوم وفاي به عهد است و به همين سبب دين مبين اسلام توصيه اكيداً بر وفاي به عهد نموده است كه خود نوعي راستگويي است تا جائيكه يكي از قواعد مشهور فقه اسلامي قاعدة مشهور «اوفوبالهود» است . هر مسئله مهم ضمانت اجراهاي سختي را براي عدم رعايت آنها در پي دارد و لذا در اسلام برايعهد شكني ضمانت اجراهاي دنيوي و اخروي در نظر گرفته شده است.
به شيوههاي گوناگون ممكن است تعهدي بوجود آيد و شخصي را متعهد ساخت. تعهد قراردادي كه در نتيجه توافق بين دو يا چند اراده بوجود ميآيد يكي از انواع آن ميباشد. متعهد هم به سبب قرارداد ملزم ميگردد يكسري كارهايي را انجام دهد يا مبلغي را بپردازد يا . . . عدم ايفاي وظايف قراردادي سبب نقض تعهد شده و ضمانت اجراهايي را در پي دارد كه جبران خسارت ناشي از اين نقض يكي از انواع آن ميباشد.
فهرست
چکیده
مقدمه
گفتار اول
فصل اول) کلیات
تعريف اشتباه
تفاوت اشتباه با واژههاي مشابه
فصل دوم) قرارداد و قوانین مربوطه
شرايط رايج قراردادها
وظايف و مسؤوليتها
نمايندگيها و ضمانتها
مشروط انتهايي
مشروط درمان يا چاه
شروط ميانجيگري
شرط ادغام
نكاتي براي قراردادها
گفتاردوم
فصل اول) اشتباهات در عقد قرارداد با کمک از حقوق فرانسه و دیگر کشورها
اشتباه درنوع عقد
اشتباه درموضوع عقد
حقوق فرانسه
فصل دوم)بررسی فقهی و قانونی
فقه اسلام
فقه اماميه
اهل سنت
مبناى اثر اشتباه در عقد
مبانى قانونى
اشتباه موثر يا مانع
اشتباه غير موثر
اشتباه در انواع موضوع قرارداد.
اشتباه در صورت نوعى عقد
اشتباه در اوصاف و عوارض موضوع عقد
نظريه شخصي تعديل شده
نظريه موضوعي تعديل شده
نظريه فقه اسلام پيرامون اشتباه درخود موضوع معامله و قرارداد
گفتار سوم
فصل اول) فروض مختلف اشتباه در اوصاف موضوع عقد
مفروضات
فصل دوم) شرايط تحقق مسئوليت قراردادي
تأثير مطالبه در تحقق عهد شكني و آثار آن
اقسام عهد شكني
لزوم تقصير و اقسام آن
نظام مسووليت يكسان
تقصير عمدي و غيرعمدي
اثبات تقصير
اقسام ضرر
زيانهاي معنوي
دعوي جبران خسارت
نتيجهگيري
پينوشت و منابع
Format : Word | Pages : 108
برای خرید و یا راهنمایی می توانید با یکی از موارد زیر تماس بگیرید
ایمیل :
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
(پشتیبانی 24 ساعته)
تلفن تماس : 09104561172 (پشتیبانی 24 ساعته)
قیمت: 10000 تومان
دانلود فایل