دانلود کار تحقیقی حقوق سینما - (رشته حقوق)
- توضیحات
- دسته: سایر مطالب
- منتشر شده در 21 خرداد 1394
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 3100
فهرست مطالب
چكيده:
مقدمه:
فصل اول:
نطارت ها در سينما
مبحث اول:بررسي نظارت بر سينما
گفتار اول:نظارت بر سينما قبل از انقلاب اسلامي
دوره قاجار
دوره پهلوی
بند اول:لایحه نمایشها و سینماها
بند دوم:آیین نامه سینماها و موسسات نمایشی
نمونهای از نحوه اعمال سانسور در دهه ۱۳۳۰
يند سوم:آیین نامه نظارت بر نمایش فیلم و اسلاید
گفتار دوم:نظارت و سانسور سینما در ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷
جستارهای وابسته
فصل دوم:
خصوصیات حق معنوی مؤلف آثار سينمايي آثار سينمايي و حمایت از حق معنوی
مبحث اول : خصوصيات حق معنوي مؤلف آثار سينمايي
گفتار اول : حق معنوي غيرقابل انتقال است.
گفتار دوم : حق معنوي محدود به زمان و مكان نيست
گفتار سوم : قابليت استناد
گفتار چهارم : انواع حقوق معنوي مؤلف آثار سينمايي
بند اول :حق معنوي مؤلف آثار سينمايي به اعتبار خودش
نتيجه گيري:
منابع و مراجع:
چكيده:
اهمیت آثار ادبی و هنری و حمایت از حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان بر كسی پوشیده نیست. با این حال، ارائه تعریف منطقی و ضابطه شناخت این آثار و مصداقهای آن دشوار و بلكه ناممكن است.در اين تحقيق بر آن هستيم كه حقوق سينما را از لحاظ مسائلي مانند نظارت ها و حقوق پديدآورندگان آثار هنري مورد بررسي قرار دهيم.مقدمه:مالکیتهای فکری در قرن حاضر،به علت رشد روزافزون تکنولوژی و ارتباط هرچه بیشتر ملتها و به هم نزدیکتر شدن فرهنگها،از اهیمت خاصی برخوردار گردیده است.در این میان آثار سينمايي، ،از اعتبار خاصی برخوردارند پیشرفت تکنولوژی به وجود آمدن شبکههای اطلاعرسانی از جمله اینترنت از یک سو باعث شده است که آخرین پدیدههای علمی و ادبی هرچه سریعتر در دسترس علماء،ادبا و افراد دیگر جامعه قرار گیرد و از سوی دیگر تعرضات و تجاوزات با آثار فکری دیگران،رفتهرفته افزایش یابد.تا حدی که توجه قانونگذاران کشورهای مختلف به سوی این مهمسوق داده شده است.به همین لحاظ کشورهای زیادی برای حمایت از این حقوق قوانینی را وضع نمودهاند که البته باتوجه به نزدیکتر شدن ملتها به یکدیگر قوانین داخلی نیز به تنهایی نتوانستهاند این حقوق را از تجاوز مصون بدارند،بر همین اساس کنوانسیونهای بینالمللی برای حمایت از حق مادی و معنوی مؤلف آثار سينمايي فيلنامه منعقد گردیدند تا بتوانند هرچه بیشتر از این حقوق حمایت کنند.حق مؤلف آثار سينمايي در معنای اصطلاحی امتیازی است که جامعه برای فردی که اثری را پدید آورده و قصد دارد از مزایای مادی و معنوی آن بهرهبرداری کند قایل شده و آن را به رسمیت میشناسد در اینجا صاحب حق همان مؤلف آثار سينمايي اثر است که از اختیاراتی نسبت به اثر پدید آمده خود برخوردار گردیده است.این حق دارای ماهیتی دوگانه است،سکهای است که یک روی آن جنبه معنوی و روی دیگر آن جنبه مادی میباشد.مؤلف آثار سينمايي گاه قصد دارد از اثر خود در برابر دیگران به بهرهبردای مادی بپردازد و گاه انگیزه او صرفا معنوی و اخلاقی است.در ما نحن فیه حق مؤلف آثار سينمايي به مثابه ملک مؤلف آثار سينمايي است که میتواند وارد انواع معاملات و تجارتها شده و مورد مبادله و معاوضه و انتقال واقع شود در این مورد فقط یک استثناء وجود دارد که مؤلف آثار سينمايي حق انتساب اثر به خود را،که مانند حق ابوت دریاوست،هرگز نمیتواند به دیگری منتقل کند یا بالعکس از دیگری قبول نماید. «در جامعه اسلامی حق مؤلف آثار سينمايي دارای مفهومی کاملا حقوقی،فقهی و اجتماعی است و بدون توجه به عناصر فوق هرگز،قابل درک یا اثبات نیست مفهوم حقوقی آن متأثر از قانون حاکم بر کشور است که آن را مورد شناسایی و حمایت قرار داده است و آن را فی نفسه موجود میشمارد.ولی مفهوم فقهی آن فقط در سایه شرط و قرارداد وجود پیدا میکند و بدون آن مورد تأیید و امضاء نیست.حقّ مؤلف آثار سينمايي فيلنامه از لحاظ اجتماعی مفهومی دوپهلو پیدا کرده است.» نکتهای که شایان ذکر است این است که در مشروعیت حق مؤلف آثار سينمايي بین فقهاء اتفاقنظر نیست،زیرا ملازمهای بین مالیت آن نزد عرف و مشروعیت آن نزد شارع وجود ندارد و پارهای از فقهای عظام برای حق مؤلف آثار سينمايي ثبوت شرعی قائل نیستند وافقین برآنند که چون عرف اینگونه حقوق را معتبر میشناسد،خودبهخود مورد تأیید شارع نیز هست مگر خلاف آن اثبات شود.
چكيده: مقدمه:
فصل اول:نطارت ها در سينما
مبحث اول:بررسي نظارت بر سينماگفتار اول:نظارت بر سينما قبل از انقلاب اسلاميبند اول:لایحه نمایشها و سینماهابند دوم:آیین نامه سینماها و موسسات نمایشیيند سوم:آیین نامه نظارت بر نمایش فیلم و اسلایدگفتار دوم:نظارت و سانسور سینما در ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷فصل دوم:خصوصیات حق معنوی مؤلف آثار سينمايي آثار سينمايي و حمایت از حق معنوی مبحث اول : خصوصيات حق معنوي مؤلف آثار سينمايي گفتار دوم : حق معنوي محدود به زمان و مكان نيستگفتار سوم : قابليت استناد گفتار چهارم : انواع حقوق معنوي مؤلف آثار سينمايي بند اول :حق معنوي مؤلف آثار سينمايي به اعتبار خودشبند دوم : حقوق معنوي به اعتبار تأليفنتيجه گيري:منابع و مراجع:
براي راهنمايي مي توانيد با يکي از موارد زير تماس بگيريد
ايميل :
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
(پشتيباني 24 ساعته)
تلفن تماس : 09104561172 (پشتيباني 24 ساعته)
دانلود فايل