دانلود کار تحقیقی قرارداد بدون عوض در فقه و حقوق اسلامی
- توضیحات
- دسته: سایر مطالب
- منتشر شده در 21 خرداد 1394
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 3084
فهرست مطالب
چكيده
كليد واژه
مقدمه
فصل اول:كليات و تعاريف
مبحث اول:تعاريف
گفتار اول:تعریف اختیار
گفتار دوم:تعریف اکراه
گفتار سوم:معنای رضایت
گفتار چهارم:ماهيت مسووليت
بند اول:انواع مسئوليت
گفتار پنجم: منابع مسووليت قهري و قراردادي
مبحث دوم:قرارداد بدون عوض در روابط مالي مسلمانان و کافران
گفتار اول:كافر
گفتار دوم:حربی
گفتار سوم:اصول قرارداد بدون عوض در قراردادهاي بين مسلمانان و كافران
بند اول:برابری با مبانی داد و ستد در شریعت اسلامی
بند دوم:سیره معصومان
بند سوم: استثناها
گفتار چهارم: قواعد کلی در قراردادهاي بدون عوض
بند اول:اصل استقلال و سیادت اسلامی
بند دوم:حرام بودن دوستی با کافران
بند سوم:رعایت نکردن حلال و حرام
گفتار پنجم: موارد استثنا
گفتار ششم: فروش قرآن به کافر سبب هتک قرآن
فصل دوم:بررسي عقد فضولی به عنوان يكي از انواع عقد بدون عوض وجبران خسارت ناشي از عقد فضولي
مبحث اول:بررسی ادله عقد فضولی
گفتار اول:آیه تجارت
گفتار دوم:حکم معامله مقرون به رضای مالک که بدون ابراز اذن صورت گرفته
بند اول:موارد رضایت بعد از عقد
گفتار سوم:دلایل بطلان در صورت عدم اجازه بعدی
بند اول: اجماع
گفتار چهارم:عقد فضولی
مبحث دوم:جبران خسارت قرارداد بدون عوض
گفتار اول:قوه قاهره
گفتار دوم: اقدام متعهدله
نتيجه گيري
منابع و مراجع
چكيده:
در مورد قرارداد بدون عوض در تعاريف داريم: قرارداد صلح با کفار مشروط به عدم پرداخت مال به یکی از طرفین عقد.در اين تحقيق بر آن هستيم كه قرارداد بدون عوض را مورد بررسي قرار دهيم و در اين راستا از مبان فقهي و حقوقي كمك گرفته ايم.از آنچه كه از تعريف اين قرارداد بر مي آيد نكته اصلي قرارداد با كافران و شرايط راجع به آن است كه در فصل اول به آن مي پردازيم و در فصول بعد جبران خسارت ناشي از اين چنين قراردادهايي را مورد بررسي قرار مي دهيم.
كليد واژه:
قرارداد،بدون عوض،مسلمان،كافر،خسارت
مقدمه:
در اين موضوع كار تحقيق بر آن هستيم كه قرارداد بدون عوض را مورد بررسي قرار دهيم در اين راستا با تعريفي ابتدايي شروع مي منيم كه عبارت است از:گنجانیدن شرط مالی در عقد مهادنه که یکی از مصادیق بارز آن شرط پرداخت مال از طرف کافران به مسلمانان است جایز میباشد لیکن بعضی از فقها نظیر شیخ در « مبسوط و علامه حلّی در « قواعدالاحکام ، آن را به « غیر عوض » مقیّد ساختهاند، مقصودشان آن است که در نظر گرفتن عوض، مقوّم آن نبوده و در آن معتبر نیست، نه آن که « عدم عوض » معتبر است دلیلی که برای این مطلب ذکر شده عبارت است از:
1ـ مقتضای اطلاق ادله مهادنه مانند: آیه « و ان جنحوا للسلم فاجنح لها؛ اگر به صلح گراییدند، تو نیز به صلح بگرای. » انفال (8) آیه 61
2ـ مقتضای اطلاقات اعتبار شرط
براي راهنمايي مي توانيد با يکي از موارد زير تماس بگيريد
ايميل :
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
(پشتيباني 24 ساعته)
تلفن تماس : 09104561172 (پشتيباني 24 ساعته)
دانلود فايل